דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגודל לא קובע- המדינה הקטנה אך המפורסמת בעולם 

מאת    [ 04/06/2013 ]

מילים במאמר: 815   [ נצפה 32687 פעמים ]

"כל קרדינל, מכל מקום בעולם, נמצא כאן היום, חשב ...כשהמסוק חלף על פני הבזיליקה של סן פייטרו. העולם הרחב הפנימי של קריית הוותיקן השתרע תחתיהם. כל מבנה הכוח של הכנסייה הקתולית יושב על פצצת זמן", כך רוברט לנגדון – חוקר הנצרות וה"מגאייוור" של הדתות והמסדרים, הדמות הנודעת מטרילוגיית המתח של דן בראון – תיאר את האסון העומד להתרחש על העולם הקתולי כולו בעת טקס הקונקלווה, בחירת האפיפיורות, בספר "מלאכים ושדים".

המדינה הקטנה בעולם הצליחה לייצר כותרות גדולות בחודשים האחרונים. 8 שנים בלבד לאחר שהתמנה בנדיקטוס השישה עשר לאפיפיור, לאחר מותו של קודמו בשיבה טובה, בצעד חסר תקדים (כמעט), בפברואר 2013 הוא...מתפטר! מדוע? "אזלו כוחותיי", הוא מצהיר, ושוב הכול מתחיל מחדש. יש לבחור את נציגות האל על פני האדמה, והוותיקן – כמרקחה!

ראשית, שלוש עובדות מעניינות על הקרייה המפורסמת בעולם:

*הוותיקן היא מדינה לכל דבר ויש לה ריבונות, צבא ומנהיג – האפיפיור.

* לא תמיד הכס הקדוש ישב בוותיקן. במקרים בהם היה סכסוך בין השליט ברומא לאפיפיור, גורשה האפיפיורות מחוץ לאיטליה, וקבעה את מקומה במקומות אחרים כמו מתחם האפיפיור באביניון, דרום צרפת.

* כיכר פטרוס הקדוש, שממנה צופים המאמינים בנאומיו של האפיפיור מן המרפסת, יכולה   להכיל עד 400,000 איש!

אם חשקה נפשכם להתחקות אחר מעלליו המרתקים של רוברט לנגדון במרדפו אחר פרשיות רצח מסתוריות המיוחסות למסדר האילומינטי; אם מסקרן אתכם לדעת ולראות במו עיניכם היכן מתרחשת מדי כמה שנים הדרמה שבעקבותיה נטבע הביטוי "עד שיצא עשן לבן" ומוכרזת בכול העולם ההצהרה:" AVEMOS PAPA" – "יש לנו אפיפיור"; אם כבר חרשתם את שכיות החמדה של רומא וטרם יצא לכם להכיר מקרוב את היופי הצרוף הזה, שמתנקז במדינת הכס הקדוש, הוותיקן, הנה כמה טיפים שיכולים לעזור:


    • ראשית, הקצו לסיור לפחות יום - יומיים מטיולכם ברומא וצפו להליכה רגלית מרובה.  
    • מומלץ להזמין מלון ברומא הקרוב למתחם הוותיקן במרחק הליכה.
    • רצוי להזמין מראש כרטיסי ביקור במתחם, על מנת לחסוך תורים אין-סופיים של המתנה ושל בדיקות ביטחון.
    • לפני שאתם הולכים לסיור רצוי לברר מה פתוח ומתי. מומלץ לקחת הדרכה, כדי לא ללכת לאיבוד.

 מה יש לראות בוותיקן?

במתחם ניתן למצוא לא רק קרדינלים אדומי מצנפת ונזירים בנדיקטיניים עם ברדסים חומים, אלא גם בניינים מרשימים וכנסיות מדהימות ביופיין, מוזיאונים, ספריות וארכיונים המכילים כתבים ויצירות אמנות למכביר, וכן רבים מאוצרות התרבות האנושית. הכיצד? תשאלו. ובכן, הכנסייה הייתה ועודנה אחת המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם, היא יכולה להרשות לעצמה...

כיכר סנט פטרוס (פטרוס הקדוש) – נמצאת מול בזיליקת פטרוס הקדוש, בכניסה לקריית הוותיקן. היא תוכננה על ידי האומן ברניני בין השנים 1667-1656 ובמרכזה –  אובליסק מצרי שהובא ממצרים בפקודת הקיסר קליגולה, אך הוצב שם רק במאה ה- 16. זוהי כיכר גדולה ומפוארת המוקפת משני עבריה בשורת עמודים מרשימים, דוגמה קלאסית לאדריכלות בארוק.

בזיליקת פטרוס הקדוש– הכנסייה הגדולה בעולם ומקום קבורתו של אחד משניים עשר השליחים של ישו והבישוף הראשון של רומא, פטרוס הקדוש, על פי האמונה הנוצרית.

הקפלה הסיסטינית – על שם האפיפיור סיקסטוס, שבתקופתו נבנתה. משם יוצא העשן הלבן המפורסם בטקס בחירת האפיפיור. בתוך הכנסייה הנמצאת במתחם ארמון האפיפיור מתרחש מדי כמה שנים טקס הקונקלווה, התהליך בו נבחר האפיפיור, כאשר האפיפיור הקודם הולך לעולמו או מתפטר מסיבה כלשהיא.

הכנסייה ידועה בציורי הקיר המדהימים ביופיים שציירו בה אמנים איטלקים בתקופת הרנסנס, ובגולת הכותרת –  הפרסקו על תקרת הקפלה ופרסקו "יום הדין" שצייר מיכלאנג'לו, גדול הציירים במאה ה-16 ובכלל. פשוט להרים את העיניים ולהתפעל מההוד וההדר העל אנושיים כמעט, וגם לראות את "אצבע אלוהים" המפורסמת...

הספרייה וארכיון הוותיקן

אחת מהספריות העתיקות בעולם, ויש בה מן האוספים החשובים והעשירים ביותר בהיסטוריה האנושית. ניתן למצוא בה את ספר התנ"ך העתיק ביותר המוכר כיום, ה"קודקס ותיקנוס", כמה מאות כתבי יד בעברית, מדור שנקרא "הספרים האסורים", ובסך הכול  כ- 75,000 ספרים וכתבי יד בנושאי תאולוגיה, משפט, היסטוריה ופילוסופיה. האוסף האדיר והנדיר המצוי בה עבר גלגולים ונדידות רבות למין קיומה של האימפריה הרומית ועד ימינו, וכל בר דעת המתעניין או חוקר את תחום הנצרות או נושאים משיקים, מן הראוי שיעיין בספרייה. אבל אתם, בואו לסייר ולהתפעל מהגודל ומהעושר מעורר הכבוד של הקומפלקס.

המוזיאונים

מה לא תמצאו כאן, בין חללי המוזיאונים והגלריות הרבות שבתוך מתחם הוותיקן? כל השמות הגדולים של איטליה ואירופה פה לכבודכם: מיכ'לאנג'לו, טיציאן, רפאל, ג'וטו, פוסן, ברניני ועוד – ציורים, פסלים, אוסף מפות עתיקות. כל מה שנותר הוא לכתת רגליים, להתבונן ולהעריך את היופי. מוזיאון פיו קלמנטינו, פיו קריסטינו, חדר רפאל ועוד מתחמי אמנות רבים ממתינים רק לכם...

בזיליקת סנטה מריה מג'ורה – הכנסייה הראשונה, הגדולה ביותר והראשית בעולם הקתולי המוקדשת לאם ישו, מריה. מצויה מחוץ לגבולות הוותיקן, על גבעת אסקווילינו,  אך נחשבת כחלק אינטגרלי ממנו.

בזיליקת פאולוס הקדוש מחוץ לחומות – הבזיליקה שוכנת מחוץ לחומותיה של רומא הקדומה, ולכן זהו שמה. הוקמה על ידי קונסטנטינוס קיסר רומא לאחר שהתנצר, במקום שנחשב לפי האמונה הנוצרית מקום קבורתו של פאולוס הקדוש, אחד מ- 12 השליחים של ישו.

בוותיקן עוד מקומות נוספים כמו גני הוותיקן, אחוזת האפיפיור בקסטל גונדולפו ועוד שכיות חמדה של יופי, פאר והדר. אין ספק שלא ניתן לראות הכל בביקור אחד אך אם תזכו לראות ולו את חלקם- הרי שזכיתם לראות עולם ומלואו.

נכתב ע"י: נטלי שוחט

Agoda.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב